Mycket krångel med bygglov

Jag jobbar som inredare och med design och arbetar då och då som konsult för lite olika byggföretag. Det är mycket som ska bli klart mellan mig och dem. De ska bygga, samtidigt som de ska hålla kontakten med kunderna. Det är inte alltid som de riktigt förstår varandra och med tiden har byggföretaget insett att de behöver mig, som ska tolka vad kunderna vill, och om de ändrar sig under byggets gång.

Ibland får man rädda byggprojekt

Jag fungerar ofta som bryggan mellan byggarna och kunderna. Samtidigt får jag möjlighet att påverka hur slutresultatet blir. Ofta blir kunderna nöjda när jag har kommit med förslag på hur de ska lösa inredningen och de ytor som de behöver använda för sina ändamål. Det kan vara allt från gallerier, muséet, privata kunder som drömmer om hel omöjliga projekt. Det är inte alltid som de praktiska byggjobbarna hänger med när kunderna börjar drömma om ganska så svåra projekt att förverkliga. Det är då jag kommer in som räddaren i nöden.

Jag är lyckligt lottad som gör meningsfulla saker

Jag trivs otroligt bra med min roll och känner att jag gör meningsfulla saker, speciellt energi får jag när kunderna är nöjda. Då känner jag att jag har gjort något bra. Att bara vända papper på ett kontor är inte kul. Förresten har de ju inga papper längre på kontoret. Vi har blivit miljövänliga som har reducerat pappersanvändningen till nästan noll. Jag har ett program som jag arbetar i som är ovärderligt. Med det programmet kan jag rita i tredimensionella bilder, som gör det lättare för byggjobbarna att inse hur kunderna önskar det. Då har man möjlighet att mer konkret visa kunderna hur det tänkta bygget ska bli. Det brukar kunna rädda många byggprojekt.

Så krångligt med administrativa saker

Det som däremot är arbetsamt och tröttsamt är alla byråkratiska ansökningar som ska fyllas i och dokumenteras. Det är rördragningar som ska få godkänt, det är bygglov som ska fyllas i och sändas in. Det är dokumentation som ska göras och garantier och ROT-avdrag som ska fyllas i och göras till punkt och pricka. Som tur är har jag hittat några underleverantörer som kan underlätta en del av de administrativa sysslorna, så att inte all min tid går åt att fylla i tusentals ansökningar. Till exempel har vi ett bolag som gör alla bygglov som vi behöver i jobbet. Det underlättar när vi har tjugotals bygglov att fylla i varje månad. Läs mer om företaget som ansöker om bygglov på: bygglovshjalpen.se.

26 feb 2018